Text & foto: Kjell Olof Bohlin.
I torsdags var det vårdagjämning men också en inbjudande konsert i Fredstorgskyrkan med Aneby kammarorkester. Den skickliga orkestern, under Ulrik Lindströms ledning, bjöd på ”Klassiska pärlor” i vårlig tonart.

Dirigenten meddelade att lyssnarna får möta musik från 1700- och 1800 talet komponerat av flera namnkunniga tonskapare.

Orkestern, med Anna Edmark som konsertmästare, inledde med delar ur ”Drottningholmsmusiken”, skrivna av den svenska musikens fader Johann Helmich Roman (1694-1758).
Stråkarnas dans över strängarna vägleddes av dirigentens livfulla rörelser.
Vi fick lyssna till satserna Allegro con spiritoso och Allegro.
Därefter var det dags för mästaren Georg Friedrich Händel (1685-1759) och hans ”Hornpipe ur Water Music”. Ett medryckande tonflöde skapade harmoni och njutning hos lyssnarna.
Det välkända stycket ”Trämuerei” av Robert Schumann (1810-1856) följdes av den norske tonsättaren Edvard Grieg (1843-1907) och hans omfattande verk ”Fra Holbergs tid”. De fem olika satserna avslutades med ”Rigaudon” med Anna Edmark och Kent Evnert som solister på fiol och viola/altfiol. Detta stycke varade enligt uppgift i 22 minuter, men troligen tyckte inte någon att det var långtråkigt.

Mot slutet av den vårliga konserten fanns utrymme för ”Bondens sang” av Grieg. Här kunde man uppleva tonernas landskap med djupa dalar och höga berg.
Enligt dirigenten avslutades konserten med ett av världshistoriens mest kända stycken. Det var ”Eine kleine Nachtmusik” av Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791).
En värdig avslutning på ett väl sammansatt program en afton vid vårens försiktiga början.

Annons