Filmvisning om Trådrullartåget lockade storpublik

Text & foto: Kjell Olof Bohlin.

”Kanske kommer det inte så många när filmen visas under eftermiddagstid?” Det trodde många, men verkligheten blev en annan. Filmen om det älskade ”Trådrullatåget”, som visades i Vireda ungdomsgård den 29 januari klockan 14, lockade hela 90 besökare!

Besökarna kom också från många orter utanför Vireda.

Under tiden som datorn strulade berättade Ulf Lundberg om bakgrunden till den lilla banan mellan Jönköping och Vireda. Det var tänkt att den skulle gå till Gripenberg, men pengarna tog slut.

Filmen lockade mycket folk.

Lyckligtvis startade filmen efter ingripande av tekniskt kunniga i publiken och det gick ett sus av lättnad bland de förväntansfulla i lokalen.

Rolf von Otter och Olof Thulin låg bakom den 1 timma och 40 minuters långa filmens tillkomst.

  • I inledningen kommer två herrar gående på rälsen ombytta till rallare. De båda sätter sig ned och sjunger en visa med anknytning till banans tillkomst. En nyfiken katt klättrade på dragspelaren och sångaren, till publikens förtjusning.
Avfotograferat från filmduken.
  • En bild visade banans sträckning från Jönköping till Vireda. Banans längd vara 42 kilometer och spårvidden så liten som 60 cm.
  • Bygget av banan började 1894 på uppdrag av Huskvarna vapenfabrik och greven på Lyckås och Stora Huktrum. Till slutstationen i Vireda nådde banan år 1900.
  • I filmen guidade prästerna Olof Thulin och Tore Lord. Ett antal veteraner intervjuades om upplevelserna av banans betydelse för bygden.
  • Vi fick veta att tåget välte vid ett tillfälle. Välkände författaren Alf Henriksson i Huskvarna hade varit en flitig resenär och delade intryck i filmen.
  • Det berättades att bygget av banan var särskilt svårt vid Vistakulle, där man måste lägga rälsen rakt genom berget.
  • Ibland fanns kor på spåret och den som gick på rälsen fick lösa särskild gångbiljett.
Avfotograferat från filmduken.
  • Stationshusen efter banan var ofta pampiga och kostade mycket att uppföra. Flera av dem är nu bostadshus, bland dem stationshuset i Vireda.
  • Någon hade byggt en modell av Viredabanans lok och vagnar och visade stolt upp den.
  • Tåg och vagnar blåste omkull strax innan Vireda station och orsakade mycket arbete för att hamna på rälsen på nytt.
  • En ångbåt samspelade med tåget och dubbelturen lockade många turister.
Avfotograferat från filmduken.
  • Det berättas att badtåget lockade många och hade upptill 15 vagnar dragna av två lok.
  • På filmen fick man se Vireda medeltida kyrka och den ståtliga stationsbyggnaden i Vireda.
  • Nedläggningen 1935 berodde främst på att bussar och lastbilar tog över järnvägens roll.
  • Vid nedläggningen i augusti 1935 blev 60 personer arbetslösa.

I pausen under de båda delarna serverades kaffe och bröd. Alla kunde njuta av Gröna Lunds smakrika kaffebröd.


Annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait